În sezonul actual din Premier League, jumătate dintre echipe au ca sponsor principal o casă de pariuri. În plus, 17 dintre cele 24 de formații din Championship sunt în aceeași situație. Industria pariurilor își crește expunerea pe tricourile echipelor de fotbal an de an, în ciuda îngrijorărilor privind efectele negative pe care acest gen de promovare îl are asupra tinerilor.
Dependența de pariuri și jocuri de noroc este o realitate tot mai des întâlnită la nivel global, iar legăturile mafiei cu meciurile aranjate par a fi unele strânse. În aceste condiții, prezența atât de intensă a caselor de pariuri pe tricourile de joc sau chiar în numele competiției – Sky Bet Championship – a stârnit indignare în Marea Britanie.
Casele de pariuri domină primele două ligi din Anglia
Dintre cele 20 de echipe care participă în sezonul actual de Premier League, zece au ca sponsori case de pariuri, față de nouă, anul trecut. Aceste sponsorizări vor aduce echipelor, în total, 69 de milioane de lire sterline.
În Championship, liga a doua engleză, prezența caselor de pariuri este și mai pronunțată: 17 dintre cele 24 de echipe participante au pe tricou logo-ul unei astfel de companii. Astfel, dintre primele 44 de echipe din Anglia, 27 au fost de acord să fie sponsorizate de o casă de pariuri.
Tot mai multă lume se arată nemulțumită de situația actuală; vicepreședintele Partidului Laburist din Marea Britanie, Tom Watson, spunea că dacă partidul său ar ajunge la putere, ar interzice prezența caselor de pariuri pe tricourile de joc.
Citește și: De ce românii sunt fascinați de Premier League, mai mult decât de Serie A, Bundesliga sau La Liga
„Acum mai puțin de un an, industria pariurilor ne-a transmis că se angajează să reducă publicitatea din fotbal și că va furniza un mediu mai sigur pentru astfel de jocuri. Sunt cuvintele lor, nu ale mele. Dar nu avem cum să le luăm în serios, când vedem o prezență tot mai mare în jurul meciurilor”, declara Watson.
În timp ce niciuna dintre echipele din primele șase ale Premier League – așa-zisul „top six” compus din Manchester City, Liverpool, Tottenham, Chelsea, Arsenal și Manchester United – nu are drept sponsor o casă de pariuri, situația este complet diferită pentru următoarele 14 echipe.
Cea mai mare sumă o primește West Ham – zece milioane de lire sterline – de la Betway, o casă de pariuri din Malta. Echipa din Londra este urmată îndeaproape de Everton, care primește 9,6 milioane de lire de la SportPesa din Kenya.
Poate că sumele nu sunt colosale, în special comparate cu sponsorii echipelor de top. Manchester United, de exemplu, primește 80 de milioane de lire pe an de la Chevrolet. Dar dominația caselor de pariuri stârnește îngrijorări pentru că la meciuri de fotbal se uită copii și tineri care sunt expuși astfel unei activități ce poate crea dependență.
Reclamele la pariuri: parte a stadioanelor și a transmisiilor TV
Un studiu al cercetătorilor de la University of London arată că pariurile sunt atât de strâns legate de fotbal încât telespectatorii nu pot evita reclamele caselor de pariuri nici măcar dacă se uită la televiziunea de stat (BBC).
Analizând trei episoade din emisiunea care oferă rezumatele meciurilor din Premier League – Match of the Day, cercetătorii au descoperit că logo-urile caselor de pariuri apar pe ecran timp de 71-89% din emisie.
„Ce ne-a surprins, când am analizat meciurile în direct și rezumatele, a fost cantitatea de reclame și faptul că BBC nu este un spațiu sigur. Reclamele la pariuri au devenit parte a stadioanelor și ori că te uiți la rezumate pe BBC, ori la meciuri în direct pe Sky, vei fi expus la ele”, a afirmat profesoara Rebecca Cassidy.
„Fotbalul trebuie să își joace rolul în gestionarea epidemiei ascunse a dependenței de jocuri de noroc din Marea Britanie. Sponsorizările de pe tricouri transmit mesajul că cluburile de fotbal nu iau în serios această problemă. Astfel, aceste branduri (casele de pariuri) ajung în fața fanilor de toate vârstele, nu doar la meciuri, dar și în transmisiunile în direct și în emisiunile care oferă rezumatele partidelor”, declara în 2017 Tom Watson.
Pariurile, parte integrală a fotbalului
Football Assocation – federația engleză – interzice deja echipelor de tineret să aibă drept sponsori produse care „sunt în detrimentul bunăstării, sănătății sau intereselor generale ale persoanelor tinere”. Printre aceste produse se numără și casele de pariuri. Așadar, mulți se întreabă, dacă federația recunoaște pericolele expunerii la tineri, de ce nu ia o măsură similară și pentru echipele de seniori?
Implicarea tot mai intensă a companiilor de pariuri în fotbal a creat o generație de fani care asociază fotbalul cu pariurile. Numărul mare de echipe sponsorizate de case de pariuri, combinat cu ușurința unui pariu online (mai ales prin smartphone), a dus la o fuziune între cele două.
Profesorul Darragh McGee, de la University of Bath, a coordonat un studiu timp de doi ani, în care a analizat comportamentele a două grupuri de microbiști cu vârstele între 18 și 35 de ani, din Bristol și Derry.
Unii dintre tineri i-au spus lui McGee că nu mai pot să se uite la un meci de fotbal fără să aibă mai multe pariuri plasate. Mai mult, mulți dintre ei au în jur de 25 de conturi pe site-urile de pariuri online. De asemenea, conversațiile pe care le au cu prietenii sunt în cea mai mare parte despre pariuri, nu despre jocul de fotbal în sine.
Participanții au declarat că reclamele la pariuri sunt foarte eficiente, mai ales ofertele de pariuri „gratis” și că pierderile nu se simt neapărat ca „bani adevărați”. De ce ? Pentru că au fost depuși atât de ușor pe telefon și nu implică lungul drum până la o casă de pariuri.
În Marea Britanie, oamenii au pierdut în total 14,4 miliarde de lire la pariuri între aprilie 2017 și martie 2018, arată cifrele publicate de Gambling Comission.
România, pe același drum
Situația sumbră din Marea Britanie se regăsește și în România. Campionatul intern este sponsorizat de o casă de pariuri, numindu-se official Liga 1 Casa Pariurilor.
Peste un milion de români pariază constant. Conform Digi24, în România existau, în 2014, 3.700 de agenții de pariuri, un număr apropiat de cel al farmaciilor, cinci mii.
Fără îndoială, pentru a proteja copiii și tinerii față de pericolul pariurilor ar trebui interzisă prezența caselor de pariuri pe tricourile de joc ale echipelor de fotbal și introduse mai multe campanii de informare a publicului.
Situația este una dificilă însă, pentru că firmele de pariuri aduc bani importanți echipelor și multe dintre ele nu sunt dispuse să renunțe la aceste sume. Rămâne de văzut dacă, până la urmă, va prevala responsabilitatea socială în fața câștigurilor financiare.