În timp ce fotbalul din România adună tot mai puțini spectatori (inclusiv la Liga I), fanii din Europa merg pe stadioane chiar și când echipele pe care le susțin nu traversează perioade prea faste. În țările cu fotbal dezvoltat există numeroase cluburi de a doua divizie care strâng la o singură partidă cam câți spectatori vin într-o etapă bună de Liga I.

Pe deasupra, chiar și-n campionatele mediocre, pe care nu le vedem la TV săptămână de săptămână, sunt câteva grupări de ligă secundă care se laudă cu asistențe record. Spre exemplu, divizia a doua suedeză vinde cam tot atâtea bilete ca Liga I, în condițiile în care statul din nordul Europei are o populație care abia trece de zece milioane de locuitori.

Helsingborgs IF, echipă de tradiție care se pregătește să promoveze în prima ligă, are în acest sezon de Superettan o medie de 7.890 de spectatori la partidele de acasă, adică de două ori mai mulți decât GAIS Göteborg, următoarea în top. Club cu o istorie de peste o sută de ani, Helsingborgs IF a fost chiar campioană a Suediei în 2011, însă de doi ani se chinuie în a doua divizie. 

Aston Villa și Leeds, cele mai susținute cluburi din Championship

Championship, a doua divizie engleză, este cea mai populară ligă secundă din lume. Atât din punct de vedere sportiv, cât și din punct de vedere al prezenței fanilor pe stadioane. În acest sezon, clubul care vinde cele mai multe bilete este Aston Villa. Până acum, trupa din Birmingham are o medie de peste 32 de mii de oameni la partidele de acasă.

De remarcat e că fanii „leilor” nu și-au părăsit favoriții în ciuda dezamăgirii pe care au trăit-o când echipa lor a retrogradat, la finalul sezonului 2015/2016. Iar jucătorii lui Villa au fost cât pe ce să îi răsplătească rapid cu promovarea în Premie League. Numai că, anul trecut, Fullham i-a învins pe cei din Birmingham în finala play-offului pentru promovare. 


Citește și: Leeds United şi Marcelo Bielsa: viitoare poveste de succes sau nepotrivire de caractere?


Leeds United, grupare blocată de ani buni în Championship, adună și ea peste 30 de mii de oameni la fiecare joc de acasă. Revitalizați de „nebunul” Marcelo Bielsa, „albii” speră că, în sfârșit, sezonul acesta va fi cu noroc pentru ei și că din vara viitoare se vor lua la trântă cu granzii din Premier League.

Pe lângă cele două cluburi de anvergură, Championship vine la pachet cu o serie lungă de formații care joacă weekend de weekend cu peste 20 de mii de fani în tribune: Nottingham Forest, Derby County, Norwich, Stoke City, Sheffield United, Sheffield Wednesday, West Bromwich Albion, Bristol, Middlesbrough, precum și Birmingham City, rivala din oraș a lui Villa.

Hamburg, clubul cu peste 50 de mii de fani în 2. Bundesliga

Capul de afiș al acestui sezon din liga a doua germană e ținut de derby-ul local dintre Hamburg și St. Pauli. De altfel, anul acesta este primul în care cele două echipe dau nas în nas în 2. Bundesliga. La derby-ul recent dintre ele, terminat cu un sec 0-0, Volksparkstadion, arenă cu o capacitate de 57 de mii de locuri, a fost plin până la refuz. Cinci mii de fani i-au susținut pe oaspeții de la St. Pauli.

Cele două cluburi nu se mai întâlniseră din februarie 2011, așa că foamea după un derby local era imensă. În ciuda diferenței evidente din punct de vedere sportiv în favoarea lui Hamburg SV, ambele galerii sunt convinse că fiecare în parte simpatizează cu echipa cea mai importantă din oraș.


Citește și: Clubul simbol al toleranței, ai cărui fani se luptă cu rasismul și discriminarea sexuală


Cum era de așteptat, Hamburg vinde cel mai bine dintre echipele din liga a doua germană. 50.497 de spectatori este media „dinozaurilor” la partidele de pe teren propriu, record absolut la acest nivel. FC Koln, o altă gruparea proaspăt retrogradată din Bundesliga, joacă, în medie, cu 48 de mii de fani acasă, o asistență uriașă, peste majoritatea cluburilor din prima ligă germană.

St. Pauli e a treia în 2. Bundesliga, cu o medie de spectatori de 29.445, care însă n-are cum să crească. Motivul? Doar atâția oameni intră pe Millerntor-Stadion, arena „piraților” din Hamburg, mereu arhiplină. Peste 28 de mii de fani la fiecare joc de acasă are și Dynamo Dresda, binecunoscuta grupare din Germania de Est, celebră în Europa datorită asistențelor fabuloase pe care le strângea chiar și-n a treia divizie.

Real Zaragoza, peste 20 de mii de fani la meciurile din Segunda

Spania are o ligă secundă mai numeroasă decât cea similară din Germania. Ibericii au 22 de echipe în Segunda, în timp ce Zweite e formată doar din 18. Cumva curios, având în vedere că nemții sunt de două ori mai mulți decât spaniolii; Germania are 82 de milioane de locuitori, iar Spania numai 46.

În acest sezon, Real Zaragoza și Sporting Gijón își dispută titlul de cea mai populară echipă din liga a doua spaniolă. Dacă stagiunea trecută ambele cluburi au tras la promovare, în acest an deocamdată sunt departe de acest vis. Fostă câștigătoare a Cupei Cupelor, Zaragoza traversează o perioadă neagră și este deja la al șaselea sezon consecutiv în Segunda.


Citește și: Echipele mici care au schimbat La Liga în ultimii ani, de la „armurierii” basci până la anonimii din Huesca


Totuși, suporterii țin aproape de cele două cluburi. Zaragoza are circa 22 de mii de oameni la partidele de pe „La Romareda” (medie pe care a avut și anul trecut), în timp ce Gijón, care a ratat la mustață promovarea în sezonul precedent, joacă acasă în fața a peste 19 mii de fani. 

Málaga și Deportivo de La Coruña, retrogradate recent din La Liga, aduc și ele peste 15 mii de spectatori la partidele de pe teren propriu, fiind urmate în top de insularii de la Las Palmas, cu puțin peste 14 mii. La polul opus, Reus și Alcorcón nu adună nici măcar trei mii de fani când evoluează acasă.

Benevento, „campioanaă” la numărul de spectatori într-o Serie B aflată în declin evident

Cândva a doua ligă din țara cu cel mai puternic fotbal de club din lume, Serie B cunoaște un regres serios în acest an. În 2006/2007, Napoli avea o medie de circa 50 de mii de fani la partidele din Serie B, în același sezon în care Juventus, retrogradată după scandalul Calciopoli, strângea puțin peste 20 de mii. Între cele două forțe se găsea o altă echipă care acum se află în Serie A, Genoa, cu o asistență medie de 26.895.

Deșîn mod obișnuit Serie B e formată tot din 22 de echipe, la fel ca Segunda Division, în acest an numai 19 au început competiția. Cesena s-a desființat, iar Avellino și Bari echipa cu cea mai ridicată medie de spectatori în sezonul trecut, aproximativ 15 mii au fost retrogradate în Serie D, din motive financiare.

Fanii lui Benevento. Fotografie via

În debutul actualei stagiuni, cele mai populare grupări din Serie B abia adună în tribune 11 mii de oameni. „Sudiștii” de la Benevento au o medie de 11.960 de spectatori, Hellas Verona una de 11.344, în timp ce nou-promovata Lecce evoluează cu circa 11 mii de oameni pe propriul stadion. 

Salernitana și Foggia sunt celelalte două cluburi care depășesc media de zece mii de spectatori în Serie B, acolo unde Carpi, prezență pasageră în Serie A acum două sezoane, e codașă la acest capitol. „Alb-roșii” au o asistență de numai două mii de persoane.

RC Lens, echipa cu stadionul-oraș

Racing Club de Lens este, de departe, cea mai populară echipă din această stagiune de Ligue 2. Interesant e că la primăria orașului Lens sunt înregistrate mai puține persoane decât scaunele de pe stadionul local. Ultimul recensământ, din 2014, arăta că urbea avea 31.398 de locuitori, în timp ce arena „Bollaert-Delelis” are o capacitate de 38.058 de locuri.

Lens, care se bate la promovare după ce anul trecut s-a zbătut în subsolul din Ligue 2, joacă acasă cu aproximativ 30 de mii de oameni în tribune, având de două ori și jumătate mai mulți fani decât următoarea clasată în topul asistenței, FC Metz, cu nici 13 mii. Fosta echipă a lui Boloni, AS Nancy, încheie podiumul, cu o medie de 10.282 de spectatori la fiecare meci.

Rotor Volgograd, echipa din a doua ligă rusă care adună meci de meci peste 26 de mii de spectatori. Fotografie via

Pe lângă cluburile de liga a doua din țările cu fotbal dezvoltat, atrage atenția și o grupare belgiană: KV Mechelen (sau FC Malines, cum e cunoscută la noi), fostă câștigătoare a Cupei Cupelor. Liderul din liga secundă din Belgia are o asistență medie de peste 13 mii de spectatori.

Viking Stavanger, din a doua ligă a Norvegiei, evoluează cu peste șapte mii de spectatori pe teren propriu, o asistență mai mult decât decentă. Surpriza mare vine însă din divizia secundă rusă, acolo unde există două echipe care adună peste 20 de mii de suporteri la jocurile de acasă.

Rotor Volgograd și FC Nizhny Novgorod evoluează, în medie, cu 26.376, respectiv 23.200 de oameni. În același timp, Mordovia Saransk, colegă de divizie, are o medie de peste 17 mii de spectatori, cifre care fac din a doua ligă a Rusiei una dintre cele mai urmărite divizii secunde de pe continent.

Comentarii