Prima dată, un meci de fotbal a fost transmis în 1937. BBC a avut atunci inițiativa și a fost vorba despre o partidă între echipa de titulari a lui Arsenal și cea de rezerve a clubului londonez. Prima transmisiune a unui meci de fotbal a putut fi urmărită doar de câțiva oameni, cei aflați în apropierea stadionului. În antiteză, finala Cupei Mondiale dintre Franța și Croația, jucată în iulie anul acesta, a strâns în fața televizoarelor în jur de 163 de milioane de telespectatori.
Trendul meciurilor transmise live este în creștere de la an la an. Dacă în anii 2000 vedeam fotbal în România pe canalele generaliste, acum există posturi exclusive de sport. Evident, ideea nu e una originală. Inovația le aparține americanilor, care în 1977 au lansat prima televiziune sportivă. Se numea SportsChannel, care mai apoi s-a transformat în MSG Plus. Meciurile au avut automat mai mult spațiu disponibil.
Astăzi, aproape orice partidă dintr-un campionat decent e disponibilă la doar un clic distanță – legal sau nu. Ce meciuri poți vedea legal? Răspunsul la această întrebare depinde foarte mult de ce îți oferă furnizorul de cablu, iar dacă, să zicem, ai Digi și vrei s-o vezi duminica pe Liverpool și n-ai bani de ieșit în oraș, cauți un stream.
În România nu există taxe suplimentare pentru meciurile văzute la TV. Primești ce îți dau cabliștii, iar dacă chiar vrei să plătești pentru meciuri, poți să te abonezi pe net. De regulă însă, calitatea e foarte slabă și ai de înfruntat cam aceleași neplăceri ca la stream.
În schimb, în străinătate se plătesc plus/minus 150 de euro pentru fotbal văzut la TV. În Occident există legi mai stricte contra pirateriei (care se și aplică), dar chiar și ei piratează. În momentul în care cei de la The Guardian au văzut că numărul de telespectatori a scăzut, jurnaliștii britanici și-au întrebat cititorii dacă au încetat să se uite la fotbal sau dacă doar au încetat să plătească pentru el. Titlul lor este foarte sugestiv: „Până și bunicu’ de 78 de ani se uită pe stream.” Viitorul va fi și mai interesant.
Premier League va fi urmărit pe Amazon

Din acest sezon, câteva companii care transmit doar online difuzează și fotbal live. Compania Amazon va difuza, în direct până în 2019, 20 de partide din Premier League, potrivit BBC. Un abonament va costa opt lire/lună și 80 de lire în total, dacă toată suma va fi plătită dintr-un foc.
Pe lângă meciurile live, abonații vor avea acces la reluări de la toate jocurile, pe care le vor putea vedea pe Smart TV-uri, pe toate dispozitivele mobile, dar și pe televizoarele clasice, cu ajutorul Amazon Fire TV Stick (totuși, ar fi ciudat să te uiți pe Amazon la primul televizor, lansat de John Logie Baird în 1926, tot la Londra, dar teoretic pare posibil, din informațiile de pe BBC. Bine, nu cred că există cineva atât de excentric).
Compania Netflix, competitoare a Amazon, a anunțat că nu are în plan să transmită partide live, însă nu-i exclus să-și regândească poziția în viitor. În schimb, Hulu a transmis pe platforma ei meciuri de la Cupa Mondială.
Jurnaliștii de la The New York Times subliniază că la debutul Premier League, în 1992, a existat o înțelegere între liga engleză și furnizorul TV Sky: „Acum o generație, Sky, companie care se afla în primii ani de existență, a câștigat dreptul de a difuza meciurile din Premier League. Înțelegerea a revoluționat piața TV și a contribuit la transformarea fotbalului britanic în cea mai urmărită – și profitabilă – competiție sportivă din lume”. Practic, de acolo a început totul.
La Liga și Serie A, pe Facebook

Insularii mai pot vedea – legal – pe net campionatele din Spania și din Italia. Facebook a încheiat un parteneriat cu firma britanică Eleven Sports și va putea difuza gratuit, pe pagina de pe rețeaua socială a companiei, cel puțin un meci din fiecare campionat pe etapă. De notat că, măcar deocamadată, doar cei din Marea Britanie și Irlanda vor avea acces pe Facebook la partide din Spania și Italia, potrivit Forbes.
În acest fel, Facebook încearcă să atragă utilizatori care să petreacă mai mult timp pe platformă. De altfel, rețeaua lui Marc Zuckerberg a mai transmis meciuri din Champions League în Statele Unite și a fost în discuții pentru difuzarea partidelor de Premier League în câteva țări din Asia, însă negocierile nu s-au concretizat. Încă.
Un model similar de afacere a avut succes în alte țări. Spre exemplu, Bundesliga a oferit un meci gratuit polonezilor, iar campionatul francez s-a putut vedea fără bani în Belgia, oferit de către BT Sport.
Pe de altă parte, de remarcat că La Liga a început o campanie de promovare agresivă sezonul acesta. Toate cele 380 de meciuri din campionatul spaniol vor putea fi urmărite pe rețelele sociale din Afganistan, Bangladesh, Bhutan, India, Nepal, Maldive, Sri Lanka și Pakistan. Această tendință s-a observat încă din startul sezonului, odată cu Supercupa Spaniei care s-a jucat în Maroc, pentru prima dată în istorie în afara granițelor.
Citește și: Echipele mici care au schimbat La Liga în ultimii ani, de la „armurierii” basci până la anonimii din Huesca
Champions League, pe Facebook și pe YouTube

Și Champions League oferă, tot gratuit, meciuri pe Facebook: 32 de partide din cea mai importantă competiție intercluburi din lume vor fi disponibile pentru țările din America Latină. Înțelegerea va fi valabilă între 2018 și 2021. Directorul de marketing al departamentului de evenimente de la UEFA, Guy-Laurent Epstein, e mulțumit: „Ne bucurăm să urăm bun-venit Facebook în familia noastră de parteneri media”, a spus el. Detalii financiare despre această înțelegere nu sunt disponibile.
Nu e singura tentativă a celor de la UEFA de a fi în pas cu noile tehnologii. Ultimul act din sezonul trecut, dintre Real Madrid și Liverpool, de la Kiev, a fost a treia finală consecutivă transmisă, în direct, pe YouTube.
BT Sports a oferit această posibilitate pentru abonații săi din Marea Britanie, meciurile fiind disponibile online și pe aplicația lor pentru dispozitive mobile. Dar nu s-a limitat la asta. În 2017, finala dintre Juventus și Real, de la Cardiff, a putut fi văzută, de către cei care dețineau tehnologia, în (360-degree virtual reality) VR. Firma britanică s-a gândit și la cei care nu erau în posesia ei, așa că a împărțit gratis ochelari speciali în stațiile de metrou din Londra.
E clar că, în următorii ani, fotbalul va fi tot mai prezent pe internet. Printre numeroșii competitori în materie de audiențe, unul e jocul FIFA practicat de profesioniști. La începutul anului, audiența jocurilor de FIFA a crescut enorm: vizualizările de pe canalul oficial al EA Sports aproape s-au triplat în numai trei zile față de tot anul 2017. S-au strâns 2,1 milioane de ore de vizualizări, față de 788 de mii, câte au fost în 2017. Da, mamă, chiar nu ajungi nicăieri dacă te joci FIFA!