Cosmopolitul New York este un oraș prea mare și prea important la nivel global ca să lipsească de pe harta fotbalistică a lumii. În metropola de pe Coasta de Est a Statelor Unite, o rivalitate ia amploare de la meci la meci: cea dintre New York Red Bulls și New York City FC, gruparea pentru care evoluează românul Alexandru Mitriță.

E vorba despre două cluburi tinere, aflate în propietatea a doi giganți contemporani: austriecii de la Red Bull, respectiv membrul familiei regale din Emiratele Arabe Unite, șeicul Mansour bin Zayed al-Nahayan, cel care investește și la Manchester City.

Pentru a înțelege mai bine „proaspăta” rivalitate dintre cele două grupări newyorkeze, trebuie să știm că Major League Soccer e o competiție aparte, din toate punctele de vedere. Fondat abia în 1996, campionatul nord-american este unul dintre cele mai nou apărute din lume.

Înființarea MLS a venit pe fondul unei promisiuni făcute de Federația Americană de Soccer către FIFA, ca monedă de schimb pentru dreptul de găzduire a Cupei Mondiale din 1994. La un an după acel turneu final, a apărut și MLS, sub forma unei societăți cu răspundere limitată.

New York Red Bulls: „Am fost acolo încă din prima zi!”

De acele vremuri, de la sfârșitul secolului trecut, se leagă unul dintre motivele discordiei dintre cele două cluburi din New York: vechimea în industrie. Fanii lui Red Bulls se mândresc cu faptul că au fost în MLS încă din prima zi, pe când „albaștrii” au apărut peste noapte, de nicăieri.

La originile MLS au stat doar zece echipe, iar unele dintre ele au dispărut între timp. Printre acelea zece se număra și NY/NJ MetroStars, adică actuala New York Red Bulls. Schimbarea denumirii clubului a venit după ce, în 2006, producătorul de băuturi energizante a cumpărat clubul situat în Harrison, New Jersey.

Coregrafie a fanilor lui Red Bulls la un meci cu City. Fotografie via

Inițial, suporterii lui NYRB nu au fost entuziasmați de modificarea patronatului și a numelui, însă transferurile unor jucători de top, precum Tim Cahill, Rafa Marquez, Juninho Pernambucano sau Thierry Henry, au închis gurile nemulțumiților. Într-un loc în care fenomenul abia face ochi, venirea unor fotbaliști legendari a fost îndeajuns ca să-i convingă pe fani să îmbrățișeze schimbarea.

În plus, cei de la Red Bull au construit și un stadion nou, folosit exclusiv pentru fotbal și denumit, sugestiv, „Red Bull Arena”. E adevărat, de cele mai multe ori, stadionul, cu o capacitate de 25 de mii de locuri, nu se umple la meciurile gazdelor. Dar măcar suporterii „taurilor” se pot lăuda în fața concitadinilor că ei nu evoluează pe un teren de baseball, așa cum o fac cei de la City.

New York City FC: „Ei sunt din New Jersey, noi suntem din New York!”

Acesta este răspunsul favorit al fanilor lui City, atunci când îi întrebi care e cea mai bună echipă din New York. Principala armă cu care își „atacă” rivalii e aceea că The Bulls sunt localizați undeva în exteriorul metropolei, pe când New York City FC își are baza în The Bronx, adică aproape de „miezul” orașului.

Dar această poziționare „selectă” vine și cu dezavantaje pentru City, care nu și-a găsit încă un loc unde să-și construiască propriul stadion. Gruparea lui Mitriță, înființată în 2013, e nevoită să joace pe terenul de baseball al echipei New York Yankees. Iar asta înseamnă că, la fiecare partidă, gazdele cumpără circa 2.500 de metri pătrați de gazon cu care acoperă „peticele” de nisip.

Evident, nu scapă netaxați de concitadinii lor, care, odată intrați pe Yankees Stadium, se întreabă, răutăcioși, dacă au ajuns la baseball sau la fotbal.

O rivalitate într-o familie newyorkeză, unde câțiva membri îi susțin pe „albaștri”, în timp ce alții sunt suporteri ai „taurilor”. Fotografie via

„Fani de plastic” e o sintagmă tot mai des întâlnită în fotbalul din toate colțurile planetei. Nu fac excepție nici americanii, reprezentați la acest capitol tocmai de City. Suporterii clubului sunt adesea luați în derâdere de rivali, pentru că nu au istorie și nu au câștigat încă nici un trofeu important.

Paradoxal, însă, același lucru e valabil și pentru Red Bulls, care au (doar) 19 ani în plus vechime și niciun campionat câștigat. Doar câteva „Supporters Shield”, echivalentul campioanei din sezonul regulat. Totuși, în contextul dat, pentru un fotbal „tânăr” ca cel din MLS, o istorie de 25 de ani, cât are New York Red Bulls, înseamnă enorm.

O rivalitate pe care americanii o cultivă și de care MLS are nevoie

MLS este o competiție specială și pentru că toate derby-urile locale sunt programate în aceeași etapă, denumită „Heineken Rivalry Week”. În trecut, New York Red Bulls se duela cu D.C. United (club din capitala Washington) în runda respectivă, dar de la apariția în oraș a lui NYC FC, tensiunea s-a mutat la „Hudson River Derby”.

Numele derby-ului vine de la râul care coboară dinspre nord și lasă în stânga Yankees Stadium, iar în dreapta Red Bull Arena. Americanii au ales să facă această schimbare pentru a asigura concurența în oraș. Din punct de vedere al marketingului, era clar că o rivalitate newyorkeză va face competiția mai atractivă. Că lumea va veni la stadion și va cumpăra tot mai multe produse cu însemnele echipelor locale, creând astfel o conexiune în jurul fenomenului.

Pentru a „condimenta” duelurile directe, cele două cluburi au început să taie, pe rând, din biletele alocate echipei oaspete. Urmarea? Numeroase episoade violente au început să aibă loc la barurile din oraș, unde fanii fiecărui club se adunau să vadă meciurile. În unele cazuri s-a lăsat cu arestări.

Cele mai însemnate incidente s-au petrecut în 2016, după ce New York City FC a pierdut cu 7-0 derby-ul cu marea ei rivală. Atunci, forțele de ordine au fost nevoite să separe grupurile de suporteri care ajunseseră foarte aproape unul de celălalt, dar nu s-a pus problema de focuri de armă sau intervenții agresive.


Citește și: Visul american: de la „fotbalul” bizar jucat de amerindieni până la MLS, campionatul de unde transferă granzii Europei


Altfel, acel 7-0 a fost cea mai grea înfrângere suferită de vreo echipă într-un Hudson River Derby, ajuns astăzi la 17 episoade. Statistica indică zece victorii ale lui Red Bulls și cinci de cealaltă parte.

Istoria scurtă a competiției și mai ales a celor de la New York City FC face ca rivalitatea dintre cluburi să nu fie una adânc înrădăcinată. Hudson River Derby nu se compară cu derby-urile încinse din Europa sau America de Sud, dar pentru primii ani de existență arată promițător. Orice rivalitate are nevoie de timp pentru a se cimenta.

Iar cea dintre New York Red Bulls și New York City este una pe care americanii își propun să o cultive pe viitor, mai ales că nu există teama că ostilitățile ar putea escalada și degenera, cum se întâmplă în alte zone ale lumii. Un derby tot mai înfierbântat pe malurile râului Hudson ar spori interesul față de meciuri și față de campionat, ceea ce s-ar traduce automat într-un profit mai mare.

Una peste alta, Major League Soccer are un potențial uriaș de creștere, iar rețeta americanilor este una cel puțin interesantă. Nivelul de marketing al competiției atinge cote înalte, mai trebuie să se vadă progrese în privința calității fotbalului jucat și a atașamentului fanilor față de culorile cluburilor. Lucruri care vor veni natural, cu timpul.

Comentarii