„Nu există!”. Așa i-a răspuns în 1993 Achim Held, un student de la Universitatea din Kiel, unui prieten care tocmai îi povestise că a cunoscut pe cineva din orașul Bielefeld, o așezare cu circa 350 de mii de locuitori din Germania.
Întâmplarea a fost postată în mai 1994 pe un forum, iar de acolo s-a răspândit rapid în toată Germania. Așa a devenit o glumă populară în țară că Bielefeld, de fapt, nu există, fiind doar o invenție a serviciilor secrete.
„Cunoști pe cineva din Bielefeld?”; „Ai fost vreodată la Bielefeld?”; „Știi pe cineva care a fost?”. Evident, cei mai mulți răspund cu „nu” la aceste întrebări, motiv pentru care gluma a prins aripi de-a lungul anilor. Iar dacă cineva răspunde totuși cu „da”, e imediat acuzat că face parte din „marea conspirație”.
Arminia Bielefeld, echipa care și-a vândut stadionul ca să supraviețuiască
Din acest oraș care „nu există” s-a ridicat în acest sezon Arminia Bielefeld. ”Albaștrii” au obținut o promovare puțin scontată înaintea startului, dintr-o ligă serioasă, în care au concurat cu forțe tradiționale precum VfB Stuttgart, Hamburg sau Hanovra.
Vor juca din nou în Bundesliga, după 11 ani de pauză, dar povestea e ceva mai complexă de atât. De fapt, Arminia nu e deloc o echipă oarecare în Germania. Cu 16 sezoane jucate în Bundesliga, clubul fondat încă din 1905 are în palmares inclusiv două cupe ale Germaniei. Plus opt promovări în prima divizie, un record național.
Până acum doi ani însă, problemele s-au ținut lanț de Die Arminen. În 2014, o nouă retrogradare în a treia ligă, după cea din 2010, a pus pentru prima oară în pericol clubul. Arminia s-a menținut totuși pe linia de plutire și a revenit prompt, în următorul sezon, în 2. Bundesliga. Doar că greutățile au continuat, mai cu seamă pe plan financiar.

În 2017, gruparea din Bielefeld ajunsese la fundul sacului. Acumulase datorii de circa 30 de milioane de euro, o sumă uriașă într-un fotbal strict precum cel german. O datorie care punea în discuție însăși existența clubului. Noul CEO a demarat atunci un plan de redresare economică.
Partea cea mai importantă și totodată complicată din punct de vedere sentimental a fost vânzarea stadionului unor corporații locale. Corporații care au înțeles că simbolul local e pe cale să apună și s-au unit pentru a-l salva.
Arminia a continuat totuși să joace pe același stadion, plătind chirie de 800 de mii de euro anual. Din fericire, situația financiară s-a îmbunătățit în următoarele luni. Partea și mai bună? În următorii trei ani, clubul poate să își răscumpere stadionul vândut, desigur, în caz că își permite.
Revoluția din decembrie 2018 și clipa în care timpul ar trebui să se oprească
Odată criza economică rezolvată, Arminia și-a propus să se bată la promovare în ediția 2018/2019. Socoteala de dinainte de sezon nu s-a potrivit deloc cu realitatea din teren. În decembrie, „albaștrii” se aflau abia pe locul 14, poziție care a dus la schimbarea antrenorului. În locul lui Jeff Saibene a sosit Uwe Neuhaus, fost pe la Dinamo Dresda și Union Berlin.
Și așa s-a produs „declicul”. Neuhaus a transformat echipa într-un proiect de succes, cu un 4-3-3 ofensiv care a adus puncte. Multe, multe puncte. Mai exact, de când Neuhaus a preluat-o pe Arminia, gruparea din Bielefeld a strâns o medie de 1,92 puncte pe meci. În 2018/2019, antrenorul de 60 de ani a dus clubul pe locul șapte, pentru ca în primul sezon complet să reușească „minunea”: promovarea în Bundesliga.
Și nu oricum, ci de pe primul loc, cu cel mai bun atac, cea mai sigură apărare și cele mai puține înfrângeri din campionat. Plus cele mai multe victorii. O „hegemonie” pe cât de surprinzătoare, pe atât de limpede pentru o echipă al cărei cel mai bine cotat fotbalist valorează numai două milioane de euro.
„Nu am experimentat niciodată ceva la fel ca ideile despre fotbal ale lui Uwe Nehaus”, mărturisea recent vedeta actualei echipe, Fabian Klos. În vârstă de 32 de ani și aflat încă din 2011 la Bielefeld, Klos a marcat 21 de goluri în acest campionat. Fără îndoială, și-a câștigat statutul de legendă locală și va avea în sfârșit oportunitatea să evolueze la cel mai înalt nivel.
Bundesliga va reprezenta un bonus și totodată o provocare pentru Arminia Bielefeld. Obișnuită să își drămuiască fiecare cent, gruparea din orașul care „nu există” va căuta să-și întărească lotul prin investiții inteligente. Așa cum a fost, spre exemplu, suedezul Joakim Nilsson, transferat în 2019 pentru 400 de mii de euro de la Elfsborg și devenit imediat un stâlp al defensivei.
Până atunci, Arminia trăiește clipa. Savurează o promovare care va rămâne în folclorul local. Promovare dublată, c-așa e în fotbal, de retrogradarea din Bundesliga a lui Paderborn, una dintre rivalele de căpătâi ale clubului din Bielefeld.